Zomerthema: 'Water en Vuur' Zomerthema: 'Water en Vuur'
Vuur
Vuur is het ene moment levensgevaarlijk - bosbrand, bliksem, oorlogsgeweld - en op het andere moment is vuur onontbeerlijk als warmtebron, energie en licht. 
In overdrachtelijke zin staan we soms in vuur en vlam, of lopen we op z'n minst ergens warm voor. Of we branden van verlangen. Of we zingen uit Taizé: Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur, dat nooit meer dooft, een vuur dat nooit meer dooft. 

De bijbelse mens ontstak voortdurend vuur: voor het stoken van de oven, voor het verhitten van ijzer, voor het roosteren van voedsel, als grof wapen tegen de vijand of om onwaardige voorwerpen te vernietigen.
Vuur wordt in de bijbelverhalen ook vernietigend ingezet. In Zacharia gebruikt God bij monde van de profeet vuur als loutering tegen valse herders en profeten. 'Ik zal hen smelten als zilver en zuiveren als goud'.
Vaak houdt de vernietiging door vuur voor de één de bevrijding van de ander in. De eerste geldt dan als machtswellusteling, de ander als slachtoffer. Die gedachte klinkt ook door in Jezus' woorden: Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde'.

Vuur is de begeleider bij de goddelijke komst en presentie, denk aan de brandende braamstruik waar Mozes geroepen werd. Het vuur is niet de Heer zelf, maar verwijst naar Hem. 

Water
In het laatste bijbelboek kondigt Johannes een nieuwe wereld aan met het beeld: 'en de zee is er niet meer'. Er is in de bijbel niet altijd een scherp onderscheid tussen zee, water, vloed en een rivier. 
Eén van de eerste scheppingsdaden van God was het droogleggen van de aarde en het opeenhopen van het water. Israel wordt door het water van de Schelfzee heen uitgeleid uit de slavernij. Mozes slaat het water uit de rots en dat bleek reddend te zijn. 
Water, je kunt er op spelevaren en je kunt erin verdrinken.

De bijbel kent nogal wat verhalen van mensen in nood op zee: de vissers op zee en Jezus wandelend over het water, allemaal verhalen om vertrouwen te leren.
Jezus zei tegen de vrouw bij de bron: 'Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u Hem erom vragen en dan zou Hij u levend water geven'. 
Hij liet zich dopen in het water van de Jordaan, letterlijk een ondergang en opgang.

Schoon (drink-)water en het gebrek daaraan wordt voor ons allen een realiteit die om maatregelen vraagt. En die zullen onvermijdelijk veranderingen in onze levensstijl met zich mee moeten brengen. Door klimaatveranderingen en toename van overstromingen wordt, net als vuur, ook water een steeds actueler punt in het maatschappelijk debat. 

Bij de tekst van deze inleiding is gebruik gemaakt van C.J. den Heyer en P. Schelling, 'Symbolen in de bijbel'. 
terug
 

Laatste nieuws

 

Kerst Kerst

                             


De kerkenraad van de Protestantse Gemeente Naarden nodigt u/jou van harte uit voor de vieringen, omlijst met muziek, rond Kerst en Nieuwjaar in de Grote of Sint Vituskerk, Marktstraat 13 1411 CK Naarden. 

lees meer »
 
Advent Advent

                                   

De vierde Adventsvesper in de Grote Kerk op zondag 21 december a.s. is de laatste vesper in een reeks die wordt gehouden, uitgaande van de Katholieke parochie en de Protestantse Gemeente Naarden. Het is een samenkomst met lezingen uit de Psalmen en het boek Jesaja, meditatie en gebed, omlijst door zang. Van harte welkom!
 

 
De herder en de kudde De herder en de kudde

Foto: Goois Natuurreservaat
Het mysterie van Kerst is dat God op een nieuwe manier dichtbij komt, schrijft scriba van de Protestantse Kerk Nederland (PKN), ds. Kees van Ekris. Als een herder die zijn kudde bij elkaar houdt en ons tot andere mensen maakt. “Met Kerst gaat het dak van de wereld open. Er komt licht naar binnen en Iemand roept onze naam.”

Lees hieronder zijn overdenking. 

lees meer »