Predikanten Predikanten


Het predikantenteam bestaat uit ds. L.J.Th. (Lennart) Heuvelman en ds. V.C. (Véronique) Lindenburg. Per 1 september 2020 is ds. M.Th. (Marnix) van der Sijs tijdelijk en parttime in dienst in verband met ziektevervanging van ds. Lindenburg. Samen met ouderenpastor Agaath Schilder-Verhoef, de pastorale ouderlingen en de wijkcoördinatoren vormen zij het Pastoraal Beraad.

Ds. L.J.Th. (Lennart) Heuvelman Ds. L.J.Th. (Lennart) Heuvelman kwam in september 2008 naar deze gemeente. Hij is een gemakkelijk te benaderen mens, heeft aandacht voor jong en oud en is in het bijzonder actief in liturgie en pastoraat.
Hij is vrijzinnig hervormd predikant en vanaf 2013 voorzitter van de Vereniging van Vrijzinnig Protestanten in Nederland, behorend bij de PKN. Zijn interesses buiten werk zijn zijn gezin en reizen, beeldende kunst, fotografie en architectuur.


Ds. V.C. (Véronique) Lindenburg is een predikant met hart voor geloof in de hedendaagse tijd. Zij werkt in Naarden sinds 15 mei 2016. Zij houdt zich hier ook bezig met interkerkelijk en interreligieus contact.
Zij ontwikkelde eerder missionaire initiatieven als de moskee & kerkloop in Amsterdam en de ZAP-service. Haar interesses buiten de kerk zijn psychologie, beeldende kunst, koken, muziek en reizen.


Ds. P.J. (Tanja) Viveen-Molenaar is sinds maart 2003 verbonden aan onze gemeente als predikante met een bijzondere opdracht.
Zij is werkzaam in geriatrisch revalidatiecentrum Naarderheem (voorheen verpleeghuis), onderdeel van Vivium Zorggroep. Vanaf haar studententijd in Utrecht is zij gedreven door de vraag wat geloof in deze tijd voor mensen kan betekenen. Het met elkaar zoeken naar houvast in de moeiten van het leven en naar antwoorden op grote vragen is iets dat zij met hart en ziel doet. In Naarderheem begeleidt ze oudere mensen die veelal kortstondig in het revalidatiecentrum verblijven. Zij is gesprekspartner, ondersteuner en verbinder. Juist ook mensen die geen kerkelijk onderdak (meer) hebben kunnen bij haar terecht voor persoonlijke begeleiding. De wekelijkse zondagse vieringen waarin zij zeer regelmatig voor mag gaan zijn bijzondere momenten van ontmoeting, verbinding en bemoediging. 
terug
 

Laatste nieuws

 

Paaskruis in bloei Paaskruis in bloei

Inmiddels is het een traditie. In de veertigdagentijd, onderweg naar Pasen, richten we ons op het symbool van een Paaskruis. Tijd van soberheid en inkeer. Het kruis is gemaakt van de stam van de kerstboom van het laatste kerstfeest. Daardoor brengt het een zichtbare verbinding tot stand tussen Kerstmis en Pasen. Het kruis staat al in de kerk vanaf de start van de veertigdagentijd. Aanvankelijk kaal, dus ontdaan van alle takken. In de Stille Week symboliseren we dat het leven sterker is dan de dood. Het schijnbaar dode hout van het Paaskruis komt tot bloei. Op belangrijke momenten in de Stille Week ondergaat het kruis een metamorfose. Er wordt gebruik gemaakt van materialen uit de natuur en van voorwerpen die het liturgisch eigene van Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen tonen.  
 

lees meer »
 
Meditatieve momenten en vlogs Meditatieve momenten en vlogs

Onze predikanten nemen nieuwe initiatieven in de vorm van een video-logboek (vlog) of de registratie van een meditatief moment.  Inspirerende momenten die je opladen, getuige de uitspraak van een gemeentelid ‘zo’n meditatief moment helpt me de week door’. Het aantal registraties op deze website groeit. Er is al een aantrekkelijke keus te maken uit uiteenlopende geloofsonderwerpen. En er komt in de 40-dagentijd meer, bijvoorbeeld over de werken van barmhartigheid.  KLIK HIER

 
Schuldig? Schuldig?

Tijdens de herdenking (9 november jl.) van de ‘Kristallnacht’ van 9 november 1938 heeft de scriba (secretaris) van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland een schuldbelijdenis uitgesproken over het opkomend antisemitisme voor de Tweede Wereldoorlog, en voor het gebrek aan moed om tijdens de Duitse bezetting ‘voor de joodse inwoners van ons land positie te kiezen.’ (zie voor de tekst www.protestantsekerk.nl).
Door een ongelukkige persvoorlichting van de landelijke kerk leek het er vooraf op dat het verzet dat vanuit kerkelijke kring tijdens de oorlog geboden werd niet in de schuldbelijdenis genoemd werd. Dat bleek wel het geval, maar toen stond de boosheid en het verdriet bij kinderen van kerkelijke verzetsmensen al in de krant (Trouw). Over het ontstaansproces van de schuldbelijdenis bestaat verwarring.
Op 22 april a.s. gaat een delegatie van de kerkenraad met ds. De Reuver in gesprek over dit onderwerp naar aanleiding van onze kritische reactie op de totstandkoming en de inhoud van de schuldbelijdenis.  

 

lees meer »