zo 13 jan 2019  om 10.00 uur
Voorganger: Ds. Véronique Lindenburg
Zondagsviering Grote Kerk
Tekst(en): Titus 3: 4-7 en Lucas 3: 15-16, 21, 22

In deze dienst gaat het over water. We lezen over de doop van Jezus in de Jordaan in Lucas 3: 15-16, 21, 22. De keuze voor de tweede lezing zou wel ons kunnen vallen op de brief van Titus 3: 4-7, waarin
o.a. staat: "Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten." Ds. Roel Bosch (uit Zeist en betrokken bij de Iona-beweging Nederland) maakte hierbij het volgende gedicht:
Om water dat verkwikt en de dorst lest, koud aanvoelt op de huid, om water dat wast en schoon spoelt, om water dat de zon weerspiegelt, de grens aangeeft, een nieuw begin tekent in dor land.
Om water dat een herinnering oproept, de herinnering aan dat mensenkind dat die vogel kon ontvangen, en het water tot een oceaan van leven maakte.
Liturgie
Kerkdienstgemist opname

terug

Laatste nieuws

Blog

---------------- ----------------

lees meer »
 
Welkom Welkom

lees meer »
 
-------------- --------------

God’s Licht
Dat wij Kerst in de winter vieren is geen toeval. Het leek ooit een goede combi en is het nog steeds. De donkere dagen vinden een einde, het licht openbaart zich weer, de zon laat zich als het ware weer van de “goede kant” liet zien.

In het Jodendom was er vanaf het jaar 164 voor de geboorte van Jezus een lichtfeest, het feest van Chanoeka. Het wordt dit jaar van 22-30 december gevierd. Ook dit is een feest ter herinnering aan een nieuw begin van gelovig leven. De eerste keer  bij de  her inwijding van de tempel. Met het wonder van het niet leeg rakende kruikje olie. Op onverklaarbare wijze was er genoeg olie om de menora, de 7-armige kandelaar, gedurende acht dagen brandend te houden waardoor de tempel weer ritueel rein was. Maar het verhaal eindigde niet goed.

Toen het geloof opkwam dat Jezus het Licht van God voor de volken was is het ook niet allemaal goed gegaan. Niet voor de christenen en niet voor de Joden. Maar het heette “evangelie” in het Grieks, “goed nieuws”. Want God is ons midden, bij mensen wereldwijd. Jezus, kind van God en mensen kwam en zag en deelde zich met ons.

Nog steeds klinkt het goede nieuws over heel de wereld, in talen en gebaren, in woorden en daden. Midden in al het andere dat ons leven uitmaakt is de Eeuwige met ons. Hij/Zij kan ons donker verlichten en wij mogen van dit Licht uitdelen.

Het Licht van God straalt, ook door de harten en handen van mensen.
Gezegende Feestdagen.

VL



 

lees meer »