Zondag 7 mrt 2021  om 10.15 - 11.00 uur
Voorganger: Ds. Lennart Heuvelman
Korte viering op zondagmorgen omlijst door muziek 3e zondag 40-dagentijd

Het is de derde zondag in de 40-dagentijd. Het is geen toeval dat het verhaal van de 'tempelreiniging' juist kort voor Pesach plaatsvond. Met Pesach, het feest van de bevrijding, kwamen mensen uit de wijde omtrek van Jeruzalem naar de tempel. Daar brachten ze een offer in de vorm van een lam of een duif. Als je van ver komt is het niet heel praktisch zo'n dier mee te nemen van huis. Daarom waren bij de tempel offerdieren te koop. Omdat vreemdelingen niet altijd beschikten over geld dat in Jeruzalem geaccepteerd werd, waren er geldwisselaars waar ze hun eigen geld konden inwisselen voor tempelgeld. Jezus wordt woedend als hij het ziet: dit moet afgelopen zijn. En als het dan toch over geld en goederen gaat: op deze zondag zal Arwout Huygen van Dyck, voorzitter van het College van Kerkrentmeesters, worden bevestigd tot ouderlingkerkrentmeester. Loek Schmidt, thans ouderling-kerkrentmeester, zal kerkrentmeester blijven maar zonder het ambt van ouderling. We zijn verheugd en dankbaar dat Arwout het ambt van ouderling op zich wil nemen. En eveneens dankbaar voor alles wat Loek als ouderling (en dat zo consciëntieus!) voor onze gemeente heeft betekend en dat hij de rol van kerkrentmeester wil blijven vervullen.

Liturgie


De overheidsmaatregelen zetten onze gastvrijheid onder druk. Velen van u moeten we helaas gaan teleurstellen. Meer dan voorheen is registratie voor deelname van belang. Dat kan op twee manieren,  
1. Via deze scipio-app,als uw email-adres bij ons bekend is,
2. Via telefonische aanmelding
Telefonische aanmelding kan op woensdag en donderdag tussen 19.00-20.00 uur bij Hilleke van Dijk op telefoonnummer 06-14055011.
Om ook de telefonische aanmeldingen te honoreren stopt de scipio-app bij 24 aanmeldingen. Deze wordt bij minder dan 6 telefonische aanmeldingen na donderdag weer open gezet tot maximaal 30 aanmeldingen.

Leden van de Protestantse Gemeente Naarden hebben voorrang met inschrijven.
 

terug

Laatste nieuws

 

Paaskruis in bloei Paaskruis in bloei

Inmiddels is het een traditie. In de veertigdagentijd, onderweg naar Pasen, richten we ons op het symbool van een Paaskruis. Tijd van soberheid en inkeer. Het kruis is gemaakt van de stam van de kerstboom van het laatste kerstfeest. Daardoor brengt het een zichtbare verbinding tot stand tussen Kerstmis en Pasen. Het kruis staat al in de kerk vanaf de start van de veertigdagentijd. Aanvankelijk kaal, dus ontdaan van alle takken. In de Stille Week symboliseren we dat het leven sterker is dan de dood. Het schijnbaar dode hout van het Paaskruis komt tot bloei. Op belangrijke momenten in de Stille Week ondergaat het kruis een metamorfose. Er wordt gebruik gemaakt van materialen uit de natuur en van voorwerpen die het liturgisch eigene van Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen tonen.  
 

lees meer »
 
Meditatieve momenten en vlogs Meditatieve momenten en vlogs

Onze predikanten nemen nieuwe initiatieven in de vorm van een video-logboek (vlog) of de registratie van een meditatief moment.  Inspirerende momenten die je opladen, getuige de uitspraak van een gemeentelid ‘zo’n meditatief moment helpt me de week door’. Het aantal registraties op deze website groeit. Er is al een aantrekkelijke keus te maken uit uiteenlopende geloofsonderwerpen. En er komt in de 40-dagentijd meer, bijvoorbeeld over de werken van barmhartigheid.  KLIK HIER

 
Schuldig? Schuldig?

Tijdens de herdenking (9 november jl.) van de ‘Kristallnacht’ van 9 november 1938 heeft de scriba (secretaris) van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland een schuldbelijdenis uitgesproken over het opkomend antisemitisme voor de Tweede Wereldoorlog, en voor het gebrek aan moed om tijdens de Duitse bezetting ‘voor de joodse inwoners van ons land positie te kiezen.’ (zie voor de tekst www.protestantsekerk.nl).
Door een ongelukkige persvoorlichting van de landelijke kerk leek het er vooraf op dat het verzet dat vanuit kerkelijke kring tijdens de oorlog geboden werd niet in de schuldbelijdenis genoemd werd. Dat bleek wel het geval, maar toen stond de boosheid en het verdriet bij kinderen van kerkelijke verzetsmensen al in de krant (Trouw). Over het ontstaansproces van de schuldbelijdenis bestaat verwarring.
Op 22 april a.s. gaat een delegatie van de kerkenraad met ds. De Reuver in gesprek over dit onderwerp naar aanleiding van onze kritische reactie op de totstandkoming en de inhoud van de schuldbelijdenis.  

 

lees meer »