donderdag 11 maart 2021

Gesprekskring Film & Religie

Locatie: 
 Annacentrum, St. Annastraat 5
Tijdstip: 
 15.15 uur

'Toch ook dit jaar weer de filmkring?' Jazeker, als het aan mij ligt wel. Maar door Corona is alles momenteel onzeker en zal in elk geval de filmgesprekskring een andere, kleinere vorm krijgen.
Door de avondklok die nog van kracht is, zal ik de kring alleen in de middag kunnen aanbieden.

We zullen de middagen niet alleen vullen met gesprek, maar vooral ook met zien en horen. We zullen we een aantal films bekijken, waarin religieuze thema's een belangrijke rol spelen of zelfs 'de rode draad' vormen.
Thema's als schuld en verzoening en geïnspireerd leven, films ook waarin de worsteling met of de waarde van geloof en kerk tot uitdrukking komt of zelfs het belangrijkste thema is.
Na het zien van de film of documentaire is er gelegenheid tot gesprek onder leiding van ds. Heuvelman.

Het is belangrijk dat belangstellenden zich tevoren aanmelden. Dat kan via email l.j.t.heuvelman@gmail.com Er is ruimte voor maximaal 8 personen per middag.

De filmkring zal gehouden worden in de benedenzaal van het Annacentrum, dat daarvoor over alle faciliteiten beschikt. Vanaf 15.00 uur is er inloop met koffie en thee, de film begint om 15.15 uur.
Na de film (en ook tijdens een korte pauze) is er gelegenheid voor ontmoeting. 

We starten met 'Creation'.

Creation is een Britse biografische dramafilm uit 2009 over Charles Darwin's relatie met zijn vrouw Emma en zijn nagedachtenis aan hun oudste dochter Annie, terwijl hij worstelt om 'On the Origin of Species' te schrijven. Charles Darwin is naast wetenschapper ook vader en echtgenoot. Zijn diepgelovige vrouw heeft het moeilijk met zijn schokkende theorieën over de evolutie en zelf kampt Darwin met de dood van hun tienjarige dochtertje.
De film, geregisseerd door Jon Amiel en met in de hoofdrol het echtpaar Paul Bettany en Jennifer Connelly als Charles en Emma Darwin, is een enigszins gefictionaliseerd verslag gebaseerd op de Darwin-biografie Annie's Box van Randal Keynes.

 

terug
 


Laatste nieuws

 

Paaskruis in bloei Paaskruis in bloei

Inmiddels is het een traditie. In de veertigdagentijd, onderweg naar Pasen, richten we ons op het symbool van een Paaskruis. Tijd van soberheid en inkeer. Het kruis is gemaakt van de stam van de kerstboom van het laatste kerstfeest. Daardoor brengt het een zichtbare verbinding tot stand tussen Kerstmis en Pasen. Het kruis staat al in de kerk vanaf de start van de veertigdagentijd. Aanvankelijk kaal, dus ontdaan van alle takken. In de Stille Week symboliseren we dat het leven sterker is dan de dood. Het schijnbaar dode hout van het Paaskruis komt tot bloei. Op belangrijke momenten in de Stille Week ondergaat het kruis een metamorfose. Er wordt gebruik gemaakt van materialen uit de natuur en van voorwerpen die het liturgisch eigene van Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen tonen.  
 

lees meer »
 
Meditatieve momenten en vlogs Meditatieve momenten en vlogs

Onze predikanten nemen nieuwe initiatieven in de vorm van een video-logboek (vlog) of de registratie van een meditatief moment.  Inspirerende momenten die je opladen, getuige de uitspraak van een gemeentelid ‘zo’n meditatief moment helpt me de week door’. Het aantal registraties op deze website groeit. Er is al een aantrekkelijke keus te maken uit uiteenlopende geloofsonderwerpen. En er komt in de 40-dagentijd meer, bijvoorbeeld over de werken van barmhartigheid.  KLIK HIER

 
Schuldig? Schuldig?

Tijdens de herdenking (9 november jl.) van de ‘Kristallnacht’ van 9 november 1938 heeft de scriba (secretaris) van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland een schuldbelijdenis uitgesproken over het opkomend antisemitisme voor de Tweede Wereldoorlog, en voor het gebrek aan moed om tijdens de Duitse bezetting ‘voor de joodse inwoners van ons land positie te kiezen.’ (zie voor de tekst www.protestantsekerk.nl).
Door een ongelukkige persvoorlichting van de landelijke kerk leek het er vooraf op dat het verzet dat vanuit kerkelijke kring tijdens de oorlog geboden werd niet in de schuldbelijdenis genoemd werd. Dat bleek wel het geval, maar toen stond de boosheid en het verdriet bij kinderen van kerkelijke verzetsmensen al in de krant (Trouw). Over het ontstaansproces van de schuldbelijdenis bestaat verwarring.
Op 22 april a.s. gaat een delegatie van de kerkenraad met ds. De Reuver in gesprek over dit onderwerp naar aanleiding van onze kritische reactie op de totstandkoming en de inhoud van de schuldbelijdenis.  

 

lees meer »