4 november 2018 4 november 2018
Begin november worden in onze streken als sinds eeuwen de overledenen herdacht. Op heel verschillende wijze: met licht in donkerheid, met stilte of juist met muziek. Als Protestantse Gemeente te Naarden sluiten wij bij deze traditie aan, met een 'Geliefdenvesper', voor wie een geliefde dierbare moet missen. Een muzikale vesper, waarin Choral Voices o.l.v. Daniel Rouwkema het Requiem van John Rutter uitvoeren, tezamen met enkele instrumentalisten.
De geliefdenvesper wordt gehouden op zondagmiddag 4 november om 16.00 uur in de Grote Kerk te Naarden (de deur onder de toren is open vanaf 15.30) en zal duren tot ongeveer 17.00 uur. Na de vesper bent u nog van harte welkom voor ontmoeting met elkaar.
Het welkom zal worden uitgesproken door ds. Lennart Heuvelman.
De Protestantse Gemeente te Naarden nodigt u van harte uit de geliefdenvesper bij te wonen.

Choral Voices is een jong koor in een oude traditie en bestaat uit ongeveer 30 leden. Het koor voelt zich zeer thuis bij de Engelse koortraditie. Daniel Rouwkema (Smilde, 1974) werd op zijn 14de benoemd als organist in Smilde. Van jongs af aan componeerde en arrangeerde hij muziek, hetgeen een sterke impuls kreeg na zijn kennismaking met de Engelse koormuziek. Momenteel werkt hij als componist en is hij artistiek leider van Vocaal Ensemble Magnificat te Emmen, Koorvereniging Concertante te Voorburg, Choral Voices te Groningen en sinds 2016 van de Utrechtse Schola Davidica.
terug
 

Laatste nieuws

Blog

-------------- --------------

lees meer »
 
Welkom Welkom

lees meer »
 
-------------- --------------

Oktober

Applaus

Na mooie muziek kan het me storen, ineens die bak van geluid die van beneden komt na een muzikale presentatie die meestal van bovenaf is gekomen.
In de muziek is het net als in een kerk waar de verhoudingen ook meestal zo zijn. Het geluid komt vanaf de hogere lezenaar, preekstoel of het hoog hangende orgel. Al was ik ooit predikant in Tilburg en was Studentenkerk Maranatha andersom gebouwd. De liturg en preker stond beneden, de gemeente eromheen op brede trappen, zonder leuning ervoor of achter. Heerlijk vond ik het, je kon iedereen goed waarnemen en voor de kerkleden zat er als het ware niets tussen hen en de liturgen en prekers. De grote zaal van de Philharmonie in Keulen en die van de eveneens nieuwe Elbphilharmonie in Hamburg zijn ook zo gebouwd, in Nederland zijn we natuurlijk al lang aan Vredenburg in Utrecht gewend dat deze indeling heeft. En ook door de grote voetbalstadions en poptempels zijn we het haast gewoon gaan vinden dat het geluid van beneden komt en wij tot op grote hoogte zitten. Maar niet in de meeste kerken. Om over na te denken?
Welke richting gaat ons gehoor op en in welke richting gaat ons applaus?
VL




 

lees meer »