Babel Babel
En zoals dat gaat met kunst; er komen associaties boven en er worden vragen opgeroepen.
Want de Toren van Babel, dat was toch een voorbeeld van mislukte communicatie?
Dat ging toch om mensen die als God wilden zijn en op wilden klimmen naar de hemel? Ze kwamen een heel eind, dachten ze zelf. Maar God verwarde hun taal. De bouwers verstonden elkaar niet meer en raakten verspreid over de aarde.

Heaven is so close – de hemel is zo dichtbij. Maar de hemel is niet te beklimmen, anders zou het de hemel niet zijn
En nu sta ik voor een toren van 2500 mobieltjes in het koor van de kerk.
Deze toren heeft wel iets van de Toren van Babel van Cildo Meireles, die ik in het Tate Modern in Londen zag. De toren daar (veel hoger) is opgebouwd uit honderden analoge radio’s.Komen we elkaar nader met al die mobieltjes in de toren van Haakman? 
Komt er een dialoog op gang?
Of kakelt iedereen door elkaar heen?
Kijken we naar een digitale illusie?
Wat zou Haakman ons met zijn toren willen zeggen? Ik zal het hem niet vragen.
Een kunstwerk behoort voor zichzelf te spreken en mijn interpretatie is de mijne en de uwe die is van u.
Ik heb een mobiel en zou niet meer zonder willen, maar ik ben er niet mee getrouwd zoals jongeren er zich mee verhouden.
Die toren van mobieltjes is voor mij een berg communicatiemiddelen en tegelijk is het een opeenstapeling van illusies en spraakverwarring.

De toren van Babel heeft bijbels gezien geen positieve betekenis.
De Zuid-Afrikaanse onderwijzer en dichter S.V. Petersen wist met zijn gemengde afkomst wat rassenscheiding, en de daarmee gepaard gaande taal, uitricht. 
In het onderstaande gedicht trekt hij de apartheid waar hij in zijn land mee te maken had in een mondiaal perspectief, in verschillende talen:

‘Die toring babel’
            Vater unser (net vir blankes)
            Pater noster (whites only)
            Notre Père (kauf nicht bei Juden)
            Our Father Deuren sluiten S.V.P.
            Nie net hier dig by ons naby nie:
            In vreemde lande ver is my vertel
            dat die Katoliese ram
            nie meer by die Evangeliese bok mag wei nie...
                                                                                   (Uit: Die kinders van Kain, 1960.)

Bevelen die buitensluiten, taal die scheiding maakt, het staat haaks op de taal van Pinksteren. Door de werking van de Geest verstaan mensen elkaar en zien elkaar met en in al hun verschillen.
In Naarden kijkt vanaf het tongeweld de Geest in de vorm van een duif op de moderne kunstwerken neer. Ik meende een knipoog te zien.

Marnix van der Sijs

De toegang tot de Grote Kerk in Naarden is vrij. Voor de tentoonstelling betaalt u 4 Euro.
Openingstijden: woensdag en zondag 13.00 – 17.00 uur. Donderdag tot en met zaterdag 11.00 – 17.00 uur.



 
terug
 

Laatste nieuws

 

Vredesgroet Vredesgroet

                                                                                 

In het licht van onze geloofsgemeenschap zijn de gedenkdagen op 4 mei en 5 mei momenten om stil te staan bij wat vrijheid betekent: de mogelijkheid om te leven in vrede, om elkaar te ondersteunen en om God vrij te dienen. De zondagse viering op 4 mei 2025 stond in het teken van 80 jaar vrijheid. 

In Nederland zijn door het hele jaar heen herdenkingen van verschillende groepen oorlogsslachtoffers. In Naarden zijn er jaarlijks drie plekken van samenkomst. Voorafgaande aan de herdenking bij het monument op de Burgemeester Van Wettumweg, worden slachtoffers herdacht op de Joodse Begraafplaats aan de Amersfoortsestraatweg en bij het monument op de Thierensweg/hoek Godelindeweg.
Op uitnodiging van de stichting Nationale Gedenkdagen/Oranjecomité Naarden legt ds. Evert-Jan van Katwijk samen met vertegenwoordigers van de katholieke, joodse en islamitische gemeenschap een krans bij het Van Wettummonument.
Vredesboeketten werden vanuit de viering met ds. Jan Peter Schouten namens onze kerkelijke gemeente gebracht naar de andere monumenten. Palmbladeren, klimop en rozen staan in de boeketten voor vrede, leven en liefde. 

                    
 

lees meer »
 
Cantorij repetitie in Kampen Cantorij repetitie in Kampen

                                                                                     
De Protestantse Gemeente Naarden houdt 'de lofzang gaande' in de Open Hof in Kampen.

lees meer »
 
Lokale duurzaamheid Lokale duurzaamheid

                                                                                  

In de opmaat naar het zijn van een 'groene kerk' delen wij graag duurzame lokale initiatieven. Inwoners, ondernemers, scholen, de gemeente en maatschappelijke organisaties werken onder de noemer 'Samen Sneller Duurzaam' dichtbij huis aan het omzetten van ideeen in daden die impact hebben. 
Lokale kaart | Samen Sneller Duurzaam Gooise Meren