ma 14 januari 2019

Dichter bij dichters 2019

Locatie: 
 Koningin Wilhelminalaan 36
Tijdstip: 
 20.15 uur

Dichter bij dichters 2019

Op veler verzoek houden wij met plezier in januari weer een viertal poëzie-avonden bij ons thuis. Het poëzieprogramma van dit jaar heeft als thema 'Op zoek naar nieuwe woorden'. Vier dichters komen aan de orde, die met nieuwe woorden ingingen op de veranderende omstandigheden van hun tijd.
In de eerste plaats is dat Frederik van Eeden, de meest gevoelige in de vernieuwersbeweging der Tachtigers. Hij was een van de meest veelzijdige schrijvers van ons land. Tussen de twee wereldoorlogen was het vooral Martinus Nijhoff die aansluiting zocht bij het moderne levensgevoel van die tijd. Bij hem doet de gewone spreektaal haar intrede in de poëzie. Na de Tweede Wereldoorlog, toen de experimentele dichters opkwamen, ging Jan Hanlo het meest ver in baanbrekende dichtkunst. Zelfs betekenisloze klanken konden een fascinerend gedicht vormen, al was de publieke opinie daar niet altijd van overtuigd. Tenslotte lezen wij werk van de hedendaagse dichteres Hagar Peeters, die vooral door menig podiumoptreden bekend werd. Zij schrijft gedichten over heel diverse onderwerpen, in een boeiende, verstaanbare taal.
De avonden worden gehouden in huiselijke kring: Koningin Wilhelminalaan 36. Het gaat om vier opeenvolgende maandagavonden:
7, 14, 21 en 28 januari.

Dringend verzoek: u bent van harte welkom maar wilt u zich van te voren wel even opgeven in verband met de organisatie?
fam. Schouten, tel. 035-6948871, e-mail:

terug
 


Laatste nieuws

Blog

-------------- --------------

lees meer »
 
Welkom Welkom

lees meer »
 
-------------- --------------

Oktober

Applaus

Na mooie muziek kan het me storen, ineens die bak van geluid die van beneden komt na een muzikale presentatie die meestal van bovenaf is gekomen.
In de muziek is het net als in een kerk waar de verhoudingen ook meestal zo zijn. Het geluid komt vanaf de hogere lezenaar, preekstoel of het hoog hangende orgel. Al was ik ooit predikant in Tilburg en was Studentenkerk Maranatha andersom gebouwd. De liturg en preker stond beneden, de gemeente eromheen op brede trappen, zonder leuning ervoor of achter. Heerlijk vond ik het, je kon iedereen goed waarnemen en voor de kerkleden zat er als het ware niets tussen hen en de liturgen en prekers. De grote zaal van de Philharmonie in Keulen en die van de eveneens nieuwe Elbphilharmonie in Hamburg zijn ook zo gebouwd, in Nederland zijn we natuurlijk al lang aan Vredenburg in Utrecht gewend dat deze indeling heeft. En ook door de grote voetbalstadions en poptempels zijn we het haast gewoon gaan vinden dat het geluid van beneden komt en wij tot op grote hoogte zitten. Maar niet in de meeste kerken. Om over na te denken?
Welke richting gaat ons gehoor op en in welke richting gaat ons applaus?
VL




 

lees meer »